Anak Emas Aku

Sabtu, 8 Oktober 2011

Temuduga oh temuduga



Assalamualaikum semua.. Dah lama rasanya tak menaip ni.. Huhu rasa keras je jari jemariku..
Hari ni aku nak kongsi sikit tips2 untuk menghadapi temuduga. Kebanyaknya adalah dari pengalaman aku masa di interview dan juga info dari sahabat2 aku..Meh kite tgk..


  • hendaklah dan wajib berpakaian kemas almaklumlah kita ni nak minta kerja dgn org kan..
  • Rambut tu kalau boleh sikat dgn kemas dan berminyak. X perlu nak buat rambut stylo pun.
  • Rajin2 kan la diri utk cari serba sedikit maklumat mengenai jawatan yg kita pohon tu.
  • Sentiasa mengupdate database otak kita dgn isu2 semasa.Soalan feveret yg selalu ditanya ialah rukun negara. Jgn terkejut kalau ditanya rukun iman lah,doa qunut dan mcm2 soalan lg.
  • Dengar soalan penemuduga dgn teliti dan jawab dgn yakin walaupun kita x pasti jawapan tu betul.Sebab kebanyakan tukang temuduga ni nak tgk cara kita berkomunikasi je.
  • Semasa berada di bilik temuduga, duduklah dengan tenang.Postur badan ketika duduk mesti sentiasa tegak dan jgn bergerak-gerak!!Tangan letakkan diatas peha spt orang sedang bersanding dan jgn merayap kesana sini!!
  • Jadilah peramah dan selalu senyum walaupun kita ni sebenarnya sombong nak mampus dan kedekut dgn senyuman.Tetapi awas jgn terlalu over peramah plak. sepatah yg ditanya beribu patah yg dijawab. Naik bosan plak si penemuduga tu nanti.


Haa.. itu dia tuan2 dan puan2 sedikit tips ringkas utk menghadapi temuduga. kepada yg pergi temuduga kat sektor awam Sentiasalah bersikap positif walaupun kita sering dimomokan dgn isu aku x de kabel kompom x dpt.  Yang penting kita hendaklah berusaha dan tawakal dgn setiap perkara yg kita lakukan.Peace!! 

opsss.. org lidi aku x pakai baju..


1 ulasan:

rainyscream berkata...

baru sekali g interview. nebes2. cakap omputih pakai sedap mulut je.nasib ler~

Baca Ini Juga

TANAH TUMPAH DARAHKU